Tarptautiniai projektai eTwinning
Laimėjimai
Tarptautinis projektas Erasmus +"Miško pasaka" ("The fairy forest") (2014-09-01 - 2017-06-30)
Veiksenos
SĖKMĖS VAIKAI
Vaikų lopšelio – darželio „Eglutė“ priešmokyklinukų nepalieka sėkmė. Dar neišblėsę įspūdžiai iš edukacinių veiklų, vykusių Panevėžio kraštotyros muziejuje, o projekto Erasmus+ koordinatorė Rita Pumputienė pradžiugino žinia, kad „Nykštukų“, „Naminukų“ ir „Žirniukų“ grupių ugdytiniai vyks į Vilniaus universiteto botanikos sodą esantį Kairėnuose. Gražų, saulėtą rytą, ugdytiniai kartu su direktorės pavaduotoja ugdymui Aldona Strelčiūniene, priešmokyklinio ugdymo pedagogėmis Vida Barinova, Aldona Rastauskiene, Jadvyga Balžekiene, jų padėjėjomis ir projekto koordinatore Rita Pumputiene, išvyko į Vilniaus universiteto botanikos sodą. Eilinį kartą išvyka buvo finansuojama iš tarptautinio projekto Erasmus+ „Miško pasaka“ biudžeto.
Veikla prasidėjo šiltnamyje, kuriame vaikai susipažino su įvairių šalių augalais, sužinojo, kodėl jie auginami po stiklu. Vaikus sužavėjo augalėlis, kuris gaudo muses ir vabzdžius. Daug džiaugsmo buvo, kai reikėjo pasisodinti suvalgytos datulės kauliuką. Ekskursijos vadovė pasakojo, kad po 50 metų iš šio kaulelio užaugs palmė. Antroji edukacinės kelionės dalis vyko gryno oro, tylos ir ramybės saloje. Ekskursijos vadovė informavo, kad botanikos sode auga 10 000 įvairių augalų. Nuobodu nebuvo, nes plotas didelis ir pasidžiugti turėjome kuo. Botanikos sode triūsiantys žmonės vaikams patarė keliauti tyliai, nes čia gyvena ne tik augalai, galima pamatyti visokių įdomybių: lysvėje gyvenantį driežą, svetingas ir bendraujančias antis, išgirsti kūdroje gyvenančių varlių koncertą. Vaikai apžiūrinėjo didžiausius parko medžius: plačialapius klevus, aukštaūges ir daugiakamienes liepas, didžiulius uosius, egles, tuopas, maumedžius. Botanikos sode auga net 21 rūšis medžių. Visus sužavėjo įvairiaspalvės tulpės. Sunku buvo rasti pačią gražiausią. Akį traukė japoninių magnolijų žydėjimas, rojaus obelaitės ir dar daug žydinčių ir kvepiančių augalų. Vaikai matė ir natūralių gamtos kampelių, kur sėja vėjas, laisto lietus, o augina saulės šiluma.
Kitą dieną grupės pasipuošė spalvingais piešiniais – tai vaikų išgyventi įspūdžiai sugulė į popieriaus lapus. O namuose apie išvyką primins auginamas palmės daigelis.
Priešmokyklinio ugdymo pedagogė Vida Barinova
TARPTAUTINIAI PROJEKTAI PRATURTINA VAIKŲ UGDYMĄ
Vaikų lopšelio – darželio „Eglutė“ ugdytiniai, jų tėveliai ir pedagogai džiaugiasi įgyvendinant tarptautinį projektą Erasmus+ „MIŠKO PASAKA“, kuris atvėrė mažiesiems ugdytiniams naujų galimybių. Projekto koordinatorė Rita Pumputienė kartu su auklėtojomis: Vida Barinova, Aldona Rastauskiene ir Janina Šulciene vaikams organizavo smagią kelionę į Panevėžio kraštotyros muziejų, kuri buvo finansuojama iš projekto lėšų. Priešmokyklinių grupių ugdytiniai dalyvavo dviejose edukacinėse veiklose: „Rankų darbo popierius“ ir „Miško pasaka“.
Programos „Rankų darbo popierius“ metu, vaikai įtvirtino žinias apie gamtos saugojimo svarbą, sužinojo istoriją apie popieriaus atsiradimą, susipažino su popieriaus gamybos procesu ir kitomis paslaptimis. Smagiausia buvo patiems vaikams pasigaminti unikalų popieriaus lakštą, jį pasipuošti džiovintų gėlių lapeliais ir atsakingai išsidžiovinti. Vaikai, jų tėveliai džiaugėsi ir didžiavosi savo darbo rezultatais.
Antros edukacinės veiklos „Miško pasaka“ metu, vaikai dalyvavo pasakoje. Susėdę ant žalio kilimo (žalioje pievelėje), apsupti miško paukščių ir miško žvėrelių iškamšų, vaikai pasijuto kaip tikrame miške. Visiems kartu buvo smagu atlikti įvairias užduotėles: rūšiuoti miško sėklas, atpažinti medžius, žvėrelius, klausytis paukštelių balsų ir juos atpažinti. Visi kartu, sekdami žalią pažinimo pasaką, vaikai sulaukė staigmenos – pasirodė princesė, kuri atnešė vaikams dovanėlių. Vaikai, atlikę visas užduotėles ir atsisveikinę su princese, turėjo galimybę apžiūrėti unikalią drugelių kolekciją.
Netradiciniu būdu ir netradicinėje aplinkoje vaikai įtvirtino žinias apie miško gyvūnus, paukščius, medžius ir jų sėklas. Gaminant popierių ugdėsi vaikų ekologinė savimonė.
Priešmokyklinio ugdymo pedagogė Vida Barinova
IŠ EILĖRAŠČIŲ SKRYNELĖS
Vykdant projektą „Erasmus+“, Ukmergės vaikų lopšelyje – darželyje „Eglutė“ balandžio 8 dieną svečiavosi vaikų poetė Zita Gaižauskaitė. Renginyje dalyvavo mūsų darželio ugdytiniai ir Ukmergės vaikų globos namų auklėtiniai.
„Boružėlių“ grupės vaikai poetei ir susirinkusiems draugams parodė Z.Gaižauskaitės eilėraščio „Varlių šokis“ inscenizaciją, pašoko lietučio šokį.
Poetė nepaprastai šiltai bendravo su vaikais, deklamavo, vaidino savo eilėraščius, kuriuose vaizduojamas žvėrelių ir kasdieninių nutikimų pasaulis. Eilėraščiuose vaikai „sutiko“: ežiuką, kiškį, lapę, vilką, varlę, voverę, gandrą. Poetė sukvietė į „giraitę“ visus miško gyventojus. Vaikai, būdami paukšteliais, žvėreliais noriai įsijautė į vaidmenis, čia pat kuriamas siužetas virto spektakliu.
Su mažaisiais poetė kalbėjo apie meilę knygai, ragino skaityti, mokė saugoti knygeles, nes kaip sako poetė „neskaitoma knygelė pilna ašarėlių“.
Auklėtoja Elvyra Didžiokienė
Susitikimas prabėgo nepastebimai. Jį užbaigėme linksmais žaidimais. Atsisveikinant darželio auklėtiniai poetei įteikė puokštę gėlių linkėdami kūrybinės sėkmės. Po renginio ne vienas mažasis skaitytojas namo išsinešė po spalvingą eilėraščių knygelę su poetės palinkėjimu ir autografu.
SUSIPAŽINIMAS SU TARPTAUTINIAIS PARTNERIAIS
Susipažinimas su tarptautiniais partneriais (vaikai spalvino partnerių vėliavėles, aiškinosi vėliavėlių spalvas, mokėsi angliškai pasisveikinti.).
Pedagogė Aldona Rastauskienė
HERBARIUMO PRISTATYMAS ĮSTAIGOS BENDRUOMENEI
Herbariumo pristatymas įstaigos bendruomenei. (pedagogė pristatė kolegoms surinktą su vaikais herbariumo kolekciją, pasidalino įspūdžiais, kaip sekėsi rinkti augalus vaikams ir tėveliams, kas jiems patiko, ką naujo sužinojo).
Pedagogė Loreta Kalesnykienė
FOTOGRAFIJOS PARODA
Fotografijos paroda (vaikai mokėsi fotografuoti, susipažino su miško augalais, juos piešė, aplikavo, dalyvavo viktorinoje apie medžius.).
Pedagogė Aldona Rastauskienė
NETRADICINĖS KALĖDOS SU MIŠKININKAIS
Netradicinės Kalėdos su miškininkais (vaikai vaidino pasaką apie Girinį, su miškininkais žaidė žaidimus).
Pedagogė Vyganta Blažienė
KALĖDINIS PASVEIKINIMAS
Kalėdinis pasveikinimas (vaikai kūrė personažus ir žodžius, auklėtoja su vaikais pastatė spektaklį).
Pedagogė Vida Barinova
BALTOJO BADO AKCIJA
Baltojo bado akcija ,,Nepamirškime mažųjų miško bičiulių“. (Vaikai su tėveliais parūpino žvėreliams burokų, duonos, morkų ir kitokių gėrybių, kurias vaikai ir pedagogai kartu su miškininkais išvežė į girininkiją).
Pedagogė Vyganta Blažienė
LESYKLĖLIŲ PARODA
Lesyklėlių paroda. (Vaikai su tėveliais gamino originalias lesyklas, kurias vėliau aptarė, kuri gražesnė ar naudingesnė, kokie paukšteliai galės jose įsikurti).
Pedagogės: Jūratė Burokienė ir Rita Pumputienė
SAVO ŠALIES PRISTATYMAS PIRMO SUSITIKIMO SLOVAKIJOJE METU
Savo šalies pristatymas pirmo susitikimo Slovakijoje metu. (Projekte dalyvaujančių šalių atstovai turėjo pristatyti savo šalį, miestą, įstaigą, ugdomąją veiklą, darbą su tėvais ir t.t) Mūsų įstaigos pristatymas gavo geriausią įvertinimą.
Pedagogė J. Burokienė ir R. Pumputienė
MIŠKO SĖJIMAS GRAIKIJOS PARTNERIAMS
Miško sėjimas Graikijos partneriams. (Vaikai susipažino su miškininko profesija, su pavasario darbais miške, stebėjo kaip ruošiama žemė sėjai, susipažino su medelių sėklomis ir patys bandė jas sėti).
Pedagogės: Rita Pumputienė ir Vyganta Blažienė
ANTRASIS SUSITIKIMAS BULGARIJOJE
Antrasis susitikimas Bulgarijoje. (Sukurtas filmas apie pirmą susitikimą Slovakijoje “Įspūdžiai patirti Slovakijoje“).
Pedagogės: Jūratė Burokienė ir Rita Pumputienė
SUSITIKIMAS SU BITININKU JONU ŠANTARU
Susitikimas su bitininku Jonu Šantaru. (Vaikai, sužinoję jog keliaus į „medaus karalystę“ patyrė daug džiugių emocijų. Jie daug diskutavo, domėjosi šiuo klausimu kalbindami bitininką, ragavo medaus ir gavo dovanų).
Pedagogės: Jūratė Burokienė, Rita Pumputienė, Vyganta Blažienė
VERSLUMAS PROJEKTE
PASAKOS ĮTAKA VAIKO ASMENYBĖS VYSTYMUISI
Žinia, pasakos nėra šiuolaikinio žmogaus išradimas, jos atkeliavo iš seniausių laikų tautosakos koridoriais. Visose pasaulio šalyse vaikams sekamos pasakos apie milžinus ir nykštukus, princus ir princeses, geras fėjas ir piktas raganas. Kiekvienas žmogus turi vilčių ir svajonių. Vaikams pasakos padeda susikurti savą svajonę. Klausydamas pasakos vaikas susitapatina su herojais ir supranta: norint pasiekti sėkmę ir pergalę būtina įdėti daug pastangų. Pasakos labai svarbios lavinant vaiko kūrybinę saviraišką.
Dabar pasakos vis rečiau skaitomos. Prioritetas teikiamas vaizdinėms priemonėms, kurios kaip gardus patiekalas yra patiekiamas ant lėkštutės su visais personažais, jų atvaizdais, charakteriais – čia lieka labai mažai vietos vaizduotei. Pasakos nėra tik pasakojimai prieš miegą. Pasaka veikia it psichoterapija– vaikas išgyvena natūralias baimes ir jas nugali, mokosi išreikšti savo norus , išspręsti iškylančias problemas.
Pasakos daro stiprią įtaką vaiko asmenybės vystymuisi. Lopšelyje – darželyje „Eglutė“ pasakos sekamos grupėse, jaukioje pasakų kampelio aplinkoje. Vaikai ne tik klausosi pasakų, bet ir patys kuria, vaidina, seka. Pedagogės stengiasi sudominti, įtraukti vaikus į kūrybinę veiklą, sugalvoti kuo daugiau kūrybinės raiškos,: seka vieną pasaką daug kartų, perpasakoja žinomas pasakas savais žodžiais, kuria savas pasakas kartu su vaikais ir jų tėveliais, vaidina su lėlėmis. Vaidindami vaikai žaidžia, gyvena savo pasakų herojų gyvenimus, išlieja emocijas, tokiu būdu atslūgsta vidinė įtampa ir susiformuoja nauji įgūdžiai.
Kaip sako Pasakų terapijos instituto direktorė T. D. Zinkevič, „…akivaizdu viena: pasaka – tai kalba, kuria galima bendrauti su žmogaus siela. Tai mokymas, nes pasakose saugoma informacija apie tai, kaip žmonės ieško, bendrauja, išgyvena bendražmogiškąsias vertybes: meilę, tikėjimą, tiesą, savidrausmę, vertę. Siūlome pakeisti visiems žinomą posakį „gyvenimas – teatras, o žmogus jame režisierius“, į “gyvenimas – pasaka, o žmogus – jos kūrėjas“.
Auklėtoja ,pedagogė anglų kalbai Rita Pumputienė
PIEŠIAME MIŠKO PASAKĄ
Piešinius piešia kiekvienas. Vieni gražiai, kiti kūrybiškai, treti impulsyviai. Vienų piešiniai realistiški, kitų labiau primena impresionizmą, bet kiekvienas vaikas neša piešinį tėvams iškilmingai ir su viltimi, kad juo pasidžiaugs, įvertins, pagirs. O gal šis darbelis džiugins ne vieno akį piešinių parodoje.
Šiuo metu vaikų lopšelyje – darželyje „Eglutė“ vyksta Erasmus+ Moving Exhibition vaikų piešinių paroda, kuri klajoja po šalis, dalyvaujančias Erazmus + „Miško pasaka“ projekte: Lenkija, Slovėnija, Bulgarija, Slovakija, Graikija, Turkija, Vengrija. Naudodami įvairias dailės technikas, šių šalių vaikai pavaizdavo mišką, jo gyvūnus. Pasisvečiavusi mūsų įstaigoje paroda iškeliaus į kitas šalis.
Susitikimai
TARPTAUTINIO PROJEKTO ERASMUS + DALYVIŲ SUSITIKIMAS TURKIJOJE
TARPTAUTINIS PROJEKTAS ERASMUS+ „MIŠKO PASAKA” ĮVERTINTAS PUIKIAI
Vaikų lopšelio-darželio „Eglutė“ bendruomenė džiaugiasi: baigiamas įgyvendinti tarptautinis projektas Erasmus+ „Miško pasaka“. Praeityje liko trijų metų intensyvaus darbo rezultatai. 2014 metų rudenį, kai startavo šis projektas, visiems buvo neramu, kaip mums seksis jį įgyvendinti. Atmintyje liko šilti susitikimai Slovakijoje, Slovėnijoje, Bulgarijoje, Vengrijoje, Graikijoje, Lietuvoje, Lenkijoje.
2017 m. gegužės 22 – 26 dienomis įvyko paskutinis susitikimas Turkijoje, gražiame Antalijos mieste. Susitikimo tikslas – apžvelgti ir aptarti vykdyto projekto rezultatus ir baigiamuosius darbus.
Viešėdami Turkijoje, pabuvojome Manavgato mieste, apžiūrėjome Aspendos teatro griuvėsius, vykome į Manavgato mieste esantį parką, kuriame grožėjomės vandens kriokliais. Pavakary turėjome galimybę Side paplūdimyje išsimaudyti jūroje ir pailsėti po intensyvių kelionių. Sekančią dieną lankėmės Süleyman Demirel pradinėje ir pagrindinėje mokykloje, kurioje yra įsikūrusios darželio grupės. Nustebome sužinoję, kad mokykloje nėra aktų salės, todėl vaikai mums koncertavo mokyklos fojė. Keista ir neįprasta buvo matyti vaikus sėdinčius suoluose ant kurių puikavosi staltiesėlės. Toje pačioje mokykloje veikia ir darželio grupės. Vaikai ugdomi iki pietų, po to keliauja namo. Veiklos pagrindas – įvairios pratybos.
Šiltas partnerių susitikimas vyko mokyklos direktoriaus kabinete. Gėrėme turkišką arbatą, pasikeitėme dovanėlėmis, aptarėme projekto rezultatus. Per prabėgusius trejus metus skirtingų tautų projekto dalyviai susigyveno, prisiminė nuveiktus darbus, džiaugėsi gražiu bendradarbiavimu ir, žinoma apgailestavo, kad projektas jau baigiasi. Pasivaišinę tradiciniais turkų patiekalais ir saldumynais, projekto dalyviai keliavo į Dūdeno parką, kuriame grožėjosi įspūdingo dydžio kriokliais. Sekančią dieną vykome į Akvariumą (jūros muziejų), kuris mums paliko neišdildomą įspūdį. Laros pajūrio parke projekto dalyvių laukė vasaros rogučių pramogos. Savo išvyką baigėme Antalijos senamiestyje. Siauros gatvelės, žydintys augalai ir kitokia architektūra žavėjo visus projekto dalyvius. Vakare laukė įspūdinga vakarienė restorane su muzikantais ir tradiciniais turkų šokiais, nesibaigiantys pokalbiais apie projekto naudą ir svarbą, viltis, kad projektas bus tęsiamas.
Šis pirmasis tarptautinis projektas davė naudos visiems: vaikai daug sužinojo apie mišką, kūrė pasakas, piešė piešinius, gamino knygas, kartu su tėveliais įgyvendino verslo projektą ir daug keliavo. Džiaugiasi ir ugdytinių tėveliai: kiek daug vaikai sužinojo ir pamatė keliaudami. Darbuotojai turėjo galimybę pabendrauti, pasigilinti į kitų tautų kultūrą, aplankyti projekto dalyvių šalis. Apsilankę Lietuvoje, projekto dalyviai prisiminimui apie viešnagę lopšelyje-darželyje „Eglutė“, pasodino sidabrinių eglučių miškelį.
Už sėkmingą šio projekto įgyvendinimą esame dėkingi pedagogei, projekto koordinatorei Ritai Pumputienei.
Vida Barinova, priešmokyklinio ugdymo pedagogė
TARPTAUTINIO PROJEKTO ERASMUS + DALYVIŲ SUSITIKIMAS LENKIJOJE
Tarptautinio projekto Erasmus+ dalyvių susitikimas Lenkijoje, tai „sapnas, iš kurio nesinori prabusti“
2017 m. balandžio 3 – 7 dienomis vaikų lopšelio-darželio „Eglutė“ direktorė Meilė Jasevičienė ir projekto koordinatorė Rita Pumputienė lankėmės Lenkijoje Noviny miestelio pradinėje mokykloje ir vaikų darželyje, kur vyko septintasis tarptautinio projekto Erasmus+ partnerių susitikimas. Renginyje dalyvavo kolegos iš šešių Europos šalių: Turkijos, Bulgarijos, Vengrijos, Slovakijos, Slovėnijos ir Lietuvos.
Susitikimo metu projekto partneriai aptarė ir suderino svarbiausius bei aktualiausius su projektu „Miško pasaka“ („V rozpravkovom lese“)susijusius baigiamųjų darbų klausimus: biudžetą, vykdytas veiklas, ataskaitų pateikimą į nacionalinę agentūrą. Tai buvo tarsi tarpinė stotelė suderinti visus reikšmingiausius projekto dokumentus.
Vizito metu, susitikimo dalyviai turėjo galimybę apsilankyti mokykloje ir vaikų darželio grupėse, susipažinti su ugdomąja veikla, ugdymosi aplinka, galėjo pakalbinti vaikus. Taip pat buvo sudarytos sąlygos susipažinti su Lenkijos švietimo sistema ir miesto istoriniu bei kultūriniu gyvenimu. Susitikimo dalyvius šiltai priėmė Noviny miesto savivaldybės meras Robert Pawlovski ir švietimo skyriaus vedėja Bozena Szczepaniak.
Priėmimo mokykloje metu, grožėjomės mokinių koncertine programa, dalyvavome konkurse „Pakartok lenkiškus žodžius“, žiūrėjome nuotraukų ekspozicijas Erasmus+ projekto stenduose, aplankėme įdomius turizmo objektus Lenkijoje. Tokie susitikimai labai prasmingi kiekvienam pedagogui, kiekvienam dalyviui. Gražiai bendradarbiaudami, praturtiname žinias, praktinius gebėjimus, tobulėjame kaip asmenybės. Projekto veiklomis visada yra siekiama, kad nauji ir įdomūs ugdymo metodai, skatinantys kūrybingumą, bendravimą ir bendradarbiavimą, sudomintų ir motyvuotų ugdytinius, pedagogus, skatintų domėtis užsienio kalbomis, kitų šalių kultūra, papročiais ir tradicijomis. Reikia pripažinti, kad tokios kelionės, kuriose dera profesinis ir asmeninis tobulėjimas, kurios teikia daug teigiamų emocijų, kuriose iš arčiau pažįsti kolegas, – nepaprastai motyvuoja darželio pedagogus. Džiugu, kad mūsų pedagogai nebijo ir stengiasi perduoti kitoms šalims savo patirtį. Pasak jų, kiekviena kelionė į užsienį ir susitikimai su bendraminčiais yra tarsi sapnas, iš kurio nesinori prabusti.
Rita Pumputienė, projekto koordinatorė
PAŽINK IŠ ARČIAU: KRETA
2016 m. birželio 5-9 dienomis Graikijoje, Kretos saloje, Sitia miestelyje, įvyko daugiašalės mokyklų-darželių partnerystės projekto „V rozpravkovom lese“ – „In the fairy forest“ („Miško pasaka“) partnerių susitikimas. Projektas yra finansuojamas iš Mokymosi visą gyvenimą programos, kurią Lietuvos Respublikoje administruoja Švietimo mainų paramos fondas.
Susitikime, kurį organizavo Sitia pradinės mokyklos bendruomenė, dalyvavo atstovai iš Slovėnijos, Lenkijos, Slovakijos, Bulgarijos, Vengrijos, Turkijos ir Lietuvos (Ukmergės vaikų lopšelis-darželis „Eglutė“). Šio vizito tikslas – aptarti viso projekto eigą, projekto sėkmę, pristatant, ką kuri šalis pritaikė savo įstaigos bendruomenei įgyjant svarbiausių įgūdžių ir kompetencijų, reikalingų asmeniniam tobulėjimui siekiant tapti aktyviais besikeičiančios Europos piliečiais.
Vizitas buvo kruopščiai suplanuotas. Per labai trumpą laiką daug ką pamatėme ir įsitikinome, jog Kreta – didžiausia ir yra viena gražiausių Graikijos salų, apsupta keturių jūrų. Čia galima išvysti visko – nuo įstabios gamtos su kalnais ir lygumomis iki įspūdingų istorinių objektų. Su šia sala susiję daugybė senosios Graikijos mitų ir legendų. Kretos sostinė Heraklionas – didžiausias salos uostas ir aerouostas. Mėgstantiems istoriją ir legendas būtina apsilankyti Knopso rūmuose – Mino civilizacijos laikų centre, įsikūrusiame netoli Herakliono. Įspūdingų senovinių rūmų iškasenose, restauruotuose kambariuose ir freskose atgimsta Minotauro labirintų, karaliaus Mino, Ikaro ir Dedalo legendos. Graikija – saulės išmyluota, sūraus jūros vandens apsupta, alyvmedžiais ir ožkomis nusagstyta šalis. Vieni ją peikia už tingumą ir įsipareigojimų nevykdymą, o tie, kuriems nerūpi politinės ir ekonominės peripetijos, skuba į šios šalies svetingą glėbį.
Daug sužinojome ir apie jaunosios kartos ugdymą. Graikijos švietimo sistema yra tripakopė, ją sudaro trys lygmenys: pradinis, vidurinis ir aukštasis išsilavinimas. Graikijoje visiems 6-15 metų vaikams mokslas yra privalomas. Būtent, privalomas yra pradinis (Dimotiko) ir pagrindinis vidurinis (Gymnasio) ugdymas. Vaikai mokyklinį gyvenimą gali pradėti būdami 2,5 metų amžiaus. Ikimokyklinis ugdymas vyksta privačiuose ir valstybiniuose lopšeliuose. Vaikų darželių (ISCED 0) lankomumas yra neprivalomas, jie skirti ketverių-šešerių metų vaikams, lankomi vienerius ar dvejus metus ir laikomi paruošiamuoju etapu integruojant vaikus į pradinės mokyklos sistemą. Vaikų darželiai gali veikti nepriklausomai arba jie gali būti įsikūrę vienose patalpose su pradinėmis mokyklomis (gr. Dimotiko Scholeia). Valstybinių vaikų darželių lankymas yra nemokamas. Tuo tarpu pilnos darbo dienos vaikų darželių (gr. Oloimera Nipiagogeia) darbo grafikas yra ne trumpesnis kaip 8 valandos per dieną.
Galime teigti, jog šiame projekte mes įgijome naujos patirties, naujų kompetencijų, dirbome ir kūrėme tarptautinėje komandoje, supratome, kad dirbant, bendradarbiaujant, išklausant kitų nuomonės, darbai gali vykti daug sklandžiau, tiksliau ir greičiau, taip pat, kad kiekvienas žmogus komandoje yra naudingas ir reikalingas.
Rita Pumputienė,
projekto „Miško pasaka“ koordinatorė
VIEŠNAGĖ KALNUOTOJE SLOVĖNIJOJE
Ukmergės vaikų lopšelio darželio „Eglutė“ pedagogai toliau vykdo savo veiklą tarptautiniame projekte Erasmus+ „Miško pasaka“. Balandžio 11-15 dienomis Slovėnijoje vyko ketvirtasis šio projekto partnerių susitikimas. Košanos miesto pagrindinėje mokykloje-darželyje susitiko pedagogai iš Turkijos, Vengrijos, Slovakijos, Bulgarijos ir Lietuvos. Lietuvą atstovavo vaikų lopšelio – darželio „Eglutė“ auklėtoja, šio projekto koordinatorė Rita Pumputienė bei logopedė Asta Stašaitienė.
Įstaigos šeimininkai maloniai priėmė ir pakvietė pasižvalgyti po įstaigą, pabendrauti su pedagogais bei vaikais. Vizito metu projekto partneriai supažindino su savo šalies švietimo sistema, dalinosi gerąja patirtimi. Pasak projekto koordinatorės Slovėnijoje Katjos Čekados, šioje šalyje vaikai mokyklą pradeda lankyti šešerių ir mokosi 13 metų – 9 metus pagrindinėje ir 4 metus vidurinėje mokykloje. Vėliau, išlaikę stojamuosius egzaminus, mokslus gali tęsti gimnazijose. Stojant į universitetus būtina išlaikyti valstybinius egzaminus. Vidurinių mokyklų mokiniai per metus 2 savaites privalo dirbti su vaikais ikimokyklinėje įstaigoje, mokyti juos įvairių žaidimų, piešti, lipdyti, šokti ir kt. Tomis dienomis pamokos nevyksta. Taip mokiniai įgyja šeimos gyvenimo įgūdžių, kartu palengvina ikimokyklinių įstaigų darbuotojų darbą.
Pagrindinė Slovėnijos švietimo sistemos problema – mokinių mokymosi motyvacija. Sunku sudominti mokinį, šiame technologijų amžiuje mokiniai mažai skaito knygas, nesupranta perskaityto teksto esmės, neišskiria pagrindinės minties ir kt. Todėl slovėnai džiaugiasi įvestomis privalomomis skaitymo pamokomis. Įvairių klasių mokiniai tokių pamokų metu privalo skaityti parinktus tekstus, atlieka teksto suvokimo užduotis. Taip bandoma vėl sugrąžinti mokinį į bibliotekas, skaityklas, atitraukti jį nuo kompiuterio. Ir tai yra Slovėnijos švietimo sistemos sėkmė – jau pasijuto šios veiklos teigiamas rezultatas.
Visos kelionės metu projekto dalyviams buvo sudarytos sąlygos susipažinti su Slovėnijos krašto tradicijomis, aplankyti istorines vietas – Škofje Loka mieste esančią pilį, turistų pamėgtą miestelį Lipicą, kurios pavadinimas siejamas su nacionaliniu Slovėnijos medžiu – liepa,. Lipica garsėja Lipicos žirgynu, kuriame jau per 400 metų veisiami lipizanerių veislės žirgai, gerai žinomi pasaulyje.
Aplankėme slovėnų pasididžiavimą – karo muziejų, kur mus svetingai priėmė Košanos miesto meras.
Daug gerų emocijų suteikė ir lankymasis Slovėnijos sostinėje Liublianoje bei Piranos mieste. Iš tolo akį traukė šalia Bledo ežero, ant stataus kalno šlaito, pastatyta Bledo pilis.
Neišdildomą įspūdį paliko vienas didžiausių pasaulyje urvų „Postojnska jama“. Tai ilgiausia stalagtitais ir stalagmitais išsipuošusių urvų sistema Slovėnijoje, išsiraičiusi giliai po žeme net 20 kilometrų.
Džiaugiamės, kad vykdant daugiašalės partnerystės projektą Erasmus+ „Miško pasaka“ pedagogams suteikta galimybė kelti savo pedagoginę kvalifikaciją tarptautiniu lygmeniu, susipažinti su kitų šalių švietimo sistema, ugdymo programomis bei ugdymo būdais bei metodais.
Asta Stašaitienė
PERMAININGOJI VENGRIJA
Lopšelio-darželio „Eglutė“ tarptautinis projektas Erasmus+ „Miško pasaka“ įsibėgėjo ir mus, tris ikimokyklinio ugdymo pedagoges: Jūratę Burokienę, Aldoną Rastauskienę ir šių eilučių autorę, trečio vizito maršrutas savaitei (spalio 6 -10 dienomis) nuvedė į Vengiją. Mums teko galimybė pasigrožėti Budapešto centru, Dunojaus upe, didingais Parlamento rūmais, kurie pastatyti ant Dunojaus upės kranto, Pešto pusėje. Tai vienas seniausių pastatų Europoje ir didžiausias statinys Vengrijoje.
Daugumai keliautojų, lankiusių Vengriją, paminėjus šios šalies pavadinimą, prieš akis iškyla sostinės Budapešto didybė – gotikinio, klasicistinio ir barokinio stiliaus pastatai, tvarkingos, jaukių kavinių, parduotuvėlių (vadinamųjų boutique‘ų) pilnos gatvelės. Trumpai tariant, tiesiog užburianti atmosfera. Budapeštas atrodo žavingai, tačiau per kelias valandas, kurios buvo skirtos naktiniam pasiplaukiojimui Dunojaus upe, neįmanoma apžiūrėti pagrindinių ir sostinėje lankomiausių objektų.
Atsisveikinę su sostine, keliavome į Szendro miestelį, esantį už kelių šimtų kilometrų.
Iš tiesų, Vengrija – unikalus kraštas. Kad pajustum jos tikrąją dvasią, tereikia apsilankyti nedideliame miestelyje, pabendrauti su nuoširdžiais ir linksmais vietiniais gyventojais.
Vengrijoje aplankėme įvairius miestelius ir susipažinome su jų istorija, tradicijomis ir papročiais, degustavome kulinarinius gebėjimus. Tačiau kiekvienas vizitas mus įpareigojo nepamiršti projekto veiklos ir tęsti pradėtą darbą.
Vizito metu susipažinome su Vengrijos švietimo sistema, jos valdymu, finansavimu, ugdymo įstaigų tinklo išsidėstymu. Bendravome su savivaldybių atstovais, lankėmės įvairių tipų ugdymo įstaigose: privačiose, savivaldybių bei valstybės finansuojamose. Vyko susitikimai, pokalbiai, diskusijos. Sužinojome, kad nuo 2015 m. Vengrijoje įteisintas privalomas ikimokyklinis ugdymas nuo 3 metų.
Grįžus iš vizito, apibendrinome gerąją vengrų patirtį, kalbėjome, ką galima pritaikyti savo lopšelyje – darželyje. Pasimokyti yra iš ko. Savivaldybės Vengrijoje turi daugiau savarankiškumo, atlieka žymiai daugiau funkcijų. Šios šalies biudžetinėse įstaigose itin griežtai laikomasi įstatymų. Iš darželio vaiką bet kada gali pasiimti tik tėvai arba jų įgaliotas asmuo. Jokiu būdu ne vyresnis brolis ar sesuo. Įdomu ir tai, kad mokyklinio amžiaus vaikų gatvėje vienų niekur nematyti. Po pamokų visi jie būna namuose arba lanko užsiėmimus pagal savo pomėgius. „Įstatymiškai tai nėra įtvirtinta, bet gatvėse besišlaistančių vaikų nėra“, – pasakojo mokyklos direktorius.
Vengrijos švietimo įstaigų darbuotojai su tėvais daugiau dirba individualiai. Bendri susirinkimai rengiami retai. Vaikų lopšeliuose-darželiuose ugdytinius prižiūri ir lavina kur kas daugiau auklėtojų nei Lietuvoje. Kiekvienas auklėtojas ten turi savo darbo sritį, už ją atsako ir jokio kito darbo neatlieka. Kai tuo tarpu mūsų šalies vaikų darželių auklėtojai yra universalūs.
Vizito metu, kartu su partneriais aptarėme darbus, kuriuos reikės padaryti iki kito susitikimo, kuris įvyks Slovėnijoje, 2016 m. balandžio 11–15 dienomis.
Tai nepaprastai naudinga ir nepamirštama profesinė patirtis, kurią mes, šio projekto dalyviai, mielai išgyventume dar ir dar kartą.
Lopšelio – darželio „Eglutė“ auklėtoja,
projekto koordinatorė Rita Pumputienė
BULGARIJA – ŠALIS, KURIOJE KARALIAUJA ROŽĖS IR SAULĖ
Birželio 5-9 dienomis Bulgarijoje, Kazanlako mieste, vyko II –as tarptautinis partnerių susitikimas pagal Erazmus+ strateginės partnerystės projektą ,,Miško pasaka“.(„The fairy forest“). Į šį susitikimą vyko vaikų lopšelio – darželio „Eglutė“ direktoriaus pavaduotoja ugdymui Aldona Strelčiūnienė ir projekto koordinatorė Rita. Pumputienė. Susitikime dalyvavo atstovai iš Turkijos, Lenkijos, Vengrijos, Slovakijos ir Lietuvos. Visos šalys pristatė namų darbus (bendradarbiavimas su miškininkais, medelių sodinimas, viešnagė pas bitininkus, fotografijos paroda), aptarė tolesnį projekto vykdymą, numatė sekančio susitikimo Vengrijoje laiką.
Viešnagės Bulgarijoje metu projekto dalyviai aplankė darželius ir mokyklas, susipažino su šios šalies švietimo sistema. Ugdymas Bulgarijoje privalomas iki 16 metų. Mokslo metai prasideda rugsėjo 15 dieną ir baigiasi gegužės arba birželio mėnesį. Jie skirstomi į du semestrus. Švietimo sistemą sudaro šie lygmenys: ikimokyklinis ugdymas, pradinis ugdymas, vidurinis ugdymas ir aukštasis mokslas. Ikimokyklinis ugdymas (ISCED’97, 0 lygmuo) teikiamas vaikams nuo 3 iki 6-7 metų amžiaus. Be valstybinių vaikų darželių, kurių yra daugiausia (virš 95 %), taip pat veikia privatūs darželiai, kurių vis daugėja.
Džiaugiamės, kad bendradarbiaudami su kolegomis iš kitų šalių, turėjome galimybę pažinti kitas kultūras, tobulinti užsienio kalbų žinias, pasidalinti patirtimi. Dalyvavome unikaliame rožių festivalyje, į kurį suvažiavo delegacijos iš viso pasaulio. Jei bulgaro paklaustumėte, ką svečias turėtų įsimesti į lagaminą, grįždamas iš jo gimtosios šalies, šis nedvejodamas atsakytų – rožių vandens. Nors produkcija iš rožių aliejaus nėra vien Bulgarijos pasididžiavimas, o ir pati gėlė kilusi ne iš šios Balkanų pusiasalio šalies, bulgarai lepią gėlę išdidžiai vadina savo „skystuoju auksu“. Šalia Kazanlako miesto esantis Rožių slėnis bulgarams – lyg mums Kuršių nerija. Čia susipina tai, kas gražu, įsimintina, tai, kuo gali didžiuotis ir ką gali parodyti šalies svečiams.
Viso susitikimo metu žavėjomės vešlia Bulgarijos gamta, kalnų masyvais ir bulgarų nuoširdumu.
Direktoriaus pavaduotoja ugdymui Aldona Strelčiūnienė
Projekto koordinatorė Rita Pumputienė
Ukmergės vaikų lopšelis – darželis „Eglutė“
IŠSIPILDŽIUSI BENDRUOMENĖS SVAJONĖ
Ukmergės vaikų lopšelio darželio „Eglutė“ pedagogams tik po trejų metų bandymo pavyko įsijungti į tarptautinius projektus. Darželis laimėjo Erasmus+ (KA2) strateginės partnerystės projektą „Miško pasaka“ („The fairy forest“). Tai trejų metų projektas, kuris skatina darželio pedagogus kartu su vaikais nagrinėti etnokultūros ir ekologijos temas, suteikia daugiau informacijos apie mišką, jo priežiūrą, supažindina su miško urėdijos darbuotojų profesija ir jos svarba dabartiniame gyvenime. Projekto integravimas į įvairias ugdomąsias veiklas leidžia pedagogams siekti veiksmingesnių rezultatų, skatina juos gilinti užsienio kalbos žinias, turtina jų žodyną, didina pasitikėjimą savimi bendraujant su užsienio partneriais diskusijų forume, socialiniame tinkle „Facebook“, įstaigos internetiniame puslapyje.
Projekto „Miško pasaka“ trukmė treji metai (2014-09-01 – 2017-06-30). Projektą koordinuoja pedagogė Katarina Švančarova, Madunicos pagrindinė mokykla, Slovakija. Projekto partneriai: Bulgarija, Graikija, Turkija, Vengrija, Slovėnija, Lenkija ir Lietuva.
Šių metų kovo 16-21 dienomis Slovakijoje, Madunicos mieste įvyko pirmasis partnerių susitikimas, kuriame dalyvavo keturios lopšelio-darželio pedagogės: projekto koordinatorė Rita Pumputienė, auklėtoja Vyganta Blažienė, priešmokyklinio ugdymo pedagogė Vida Barinova ir lopšelio-darželio direktorė Meilė Jasevičienė. Susitikime dalyvavo 39 pedagogai iš jau minėtų šalių ir 9 vaikai iš Slovėnijos. Dalyviai aptarė tolesnį projekto vykdymą, pristatė savo šalis ir ugdymo įstaigas. Geriausiai įvertintas buvo mūsų įstaigos pristatymas, kurį parengė ikimokyklinio ugdymo auklėtoja Jūratė Burokienė ir pedagogė anglų kalbai Rita Pumputienė. Kadangi Graikija neturtinga miškais, todėl projekto koordinatorė Katarina Palekastro pradinės mokyklos atstovams pasiūlė kooperuotis su kita šalimi. Graikai pasirinko Lietuvą. Lopšelio-darželio pedagogai iš kolegų graikų gavo prašymą, kad su vaikais pasėtų lietuviškų medžių sėklų. Šį darbą atliks lopšelio-darželio auklėtoja Vyganta Blažienė ir Jaunųjų miško bičiuliukų tuntas „Kankorėžis“, („Voveriukų“ grupės vaikai). Jiems talkins Ukmergės miškų urėdija, su kuria lopšelis-darželis yra pasirašęs partnerystės sutartį. Susitarta, kad 2016 metais spalio mėnesį, vykstant partnerių susitikimui Lietuvoje, graikai turės galimybę pamatyti vaikų pasodintus medžius ir su jais susipažinti. Iki susitikimo mūsų pedagogai socialiniais tinklais teiks įvairią medžiagą apie nuveiktus darbus.
Turime būti dėkingi lopšelio-darželio pedagogei Ritai Pumputienei, kad jos dėka įstaiga laimėjo Erasmus+ konkursą. Pedagogai turėjo galimybę susipažinti su Slovakijos švietimo sistema, aplankyti jos sostinę Bratislavą, Mažuosius Tatrus. Birželio mėnesį pedagogai turės galimybę išvykti į Bulgariją, spalio mėnesį – į Vengriją.
Džiugu, kad be šio projekto, keturi pedagogai dalyvauja ir eTwining projektuose. Vienas iš pirmųjų žingsnių, kurį žengė mūsų pedagogai šios programos kelionėje – tai partnerių paieška bendrai projektinei veiklai. Komandos vedlė, ieškant partnerių, įstaigos pedagogė Rita Pumputienė. Ji ne tik pati vykdo projektą, bet ir padeda kitoms pedagogėms. Ritos vykdomas projektas – „Viena nuotrauka… reiškia tūkstantį žodžių“… Projekto dalyviai: Graikija, Lenkija, Turkija, Olandija Jungtinė Karalystė. Auklėtoja Nijolė Šeštokė dalyvauja projekte „Stebuklingi vaikų amatai“, į kurį įsijungę vaikai ir pedagogai iš Bulgarijos, Graikijos, Gruzijos, Ispanijos, Lenkijos, Rumunijos, Portugalijos ir Slovakijos. Direktoriaus pavaduotoja ugdymui Aldona Strelčiūnienė dalyvavo dviejuose projektuose: „Kalėdinė giesmė per Europą“ bei „Kalėdiniai linkėjimai“. Didelį įspūdį mums visiems paliko didžiosios metų šventės – Kalėdų – pristatymas. Kiekviena šalis vaikų rankutėmis kurtus atvirukus siuntė vieni kitiems. Gauti sveikinimai džiugino vaikučius ir kitus bendruomenės narius. Šiuo metu „Bitučių“ grupės vaikai su priešmokyklinio ugdymo pedagoge Loreta Kalesnykiene ir Rita Pumputiene vykdė projektą „Velykų šventė“. Bendradarbiavimas informacinių technologijų pagalba, suteikė vaikams ypatingo džiaugsmo. Jie galėjo vieni kitiems siųsti piešinėlius ir kitus darbelius. Šio projekto dėka buvo ugdomas vaikų kūrybiškumas, atskleidžiamos Velykų tradicijos skirtingose šalyse.
Pati didžiausia lopšelio-darželio sėkmė – atviros durys europiniams projektams bei gausėjanti aktyvių pedagogų komanda.
Projektai (Erasmus+ bei eTwining) suteikia galimybę išbandyti modernius ugdymo metodus, informacines komunikacines technologijas ir tarptautinį bendradarbiavimą, atnaujinti savo ugdymo veiklą ir praturtinti tradicinį ugdymą. Kadangi mūsų ugdymas yra lankstus, mes visada ieškome naujų būdų, kaip sudominti vaikus ir padaryti ugdymą(si) smagų ir įdomų. Pedagogui visuomet yra galimybė išmokti kažko naujo, susitikti su įvairiais žmonėmis, kurie dalijasi savo idėjomis, ir suprasti, kad įmanoma glaudžiai bendradarbiauti ir gyvenant skirtingose šalyse, toli vieniems nuo kitų.
Ukmergės vaikų lopšelio-darželio „Eglutė“
direktorė Meilė Jasevičienė
Ataskaitos
Tarpinė ataskaita
Pedagogų tarptautinio projekto įvertinimas
Tėvų tarptautinio projekto įvertinimas
Laimėjimai
Tarptautinis projektas Erasmus +„Travelling around tales and stories“- „Kelionė į pasakų šalį“ (Nr. 2016-1-ES01-KA219-025591_5) (2016-06-30 ‐2018-06-29).
Veiksenos
Kelionė į žaislų pasaulį
Kelionė į žaislų pasaulį Preili mieste, Latvijoje
Šiandieninis vaikų pasaulis pripildytas begalės garsų ir spalvų. Žaislų pasirinkimas įvairioms amžiaus grupėms toks didelis, kad gali apsvaigti galva. Žengdami į žaislų parduotuvę, atrodo, pasineriame į beprotiškai spalvingą, žėrintį, mirgantį, šviečiantį, šaukiantį, mirksintį, hipnotizuojantį pasakų ir animacinių filmukų pasaulį, tačiau užvėrę duris – neatsimename beveik nieko… O ką atsimena vaikas? Kokie bus jo vaikystės prisiminimai? Visi puikiai žinome, kokią svarbią naudą žaislai turi vaiko lavinimui ir auklėjimui, kūrybiškumo, fantazijos ugdymui, estetikos suvokimui, pojūčių formavimuisi. Tik nuo pedagogų priklauso kokius žaislus pasitelksime į pagalbą šioms svarbioms užduotims atlikti. Pedagogui svarbu pačiam įsikūnyti ir pajusti žaislų pasaulį.
Labai apsidžiaugėme turėdamos galimybę apsilankyti Latvijos Preili miestely ir prisiminti vaikystę, bei apsirengti lėlių kostiumais. Lėlių muziejaus savininkė ir kūrėja yra Preilių menininkė Jelena Michailova, per vienerius metus pagaminusi 150 lėlių. Visos lėlės yra originalūs meno darbai, jų kūrybai menininkė skiria visas savo jėgas. Kolekcija, sudaryta iš 300 lėlių, 350 skirtingų kostiumų moterims, vyrams ir vaikams bei daugybės miniatiūrinės karalystės atributų ir dekoracijų. Įėję į Lėlių muziejaus kiemą, pasijunti lyg patekęs į pasakų pasaulį – pakelėje stūkso miniatiūrinės pilys, kuriose matyti maži žmogeliukai, užsiimantys kasdieniais darbais ir važinėjantys mažutėse karietose. Vos už keleto žingsnių tik ką matytos karietos virsta didžiulėmis, dydžiu tinkančios patiems lankytojams, kuriose visi norintys gali nusifotografuoti. Foto sesijos karietose, apsirengus muziejaus įkūrėjos siūtais žmogaus dydžio lėlių kostiumais – tikrai šauni pramoga visiems!
Lopšelio-darželio „Eglutė“ informacija
Susitikimai
Straipsnis
Ilsėtis nėr kada.
Pedagoginė ir pažintinė patirtis Ispanijoje
Vasario 22 – 28 dienomis vaikų lopšelio – darželio „Eglutė“ pedagogės Rita Pumputienė (projekto koordinatorė) ir Loreta Kalesnykienė svečiavomės Ispanijos Villarobledo mieste. Tai antrasis tarptautinis partnerių susitikimas, pagal Erasmus+ vykdomą projektą „Travelling around tales and stories“ („Kelionė į pasakų šalį“). Villarobledo miestas yra įsikūręs šiaurės vakarinėje Albasetės provincijos dalyje, Kastilijos ir La mančos autonominiame regione. Šalia miesto yra didžiausi pasaulyje vynuogynai, didžiausia pasaulyje La Mancha vyno gamyba.
Į Ispaniją atvyko pedagogai ir moksleiviai iš Graikijos, Italijos, Turkijos, Rumunijos. Ispanija pasitiko mus vėsiu, lietingu oru, tačiau šeimininkų svetingumas neleido nei sušalti, nei nuobodžiauti. Nuo ankstyvo ryto iki paryčių buvome veikloje. Taip, taip iki paryčių! Teko savaitei keisti lietuviškus įpročius – negalvoti apie kalorijas, pamiršti taip mėgiamas pastelines spalvas, punktualumą. 9-10 valandą vakaro soti vakarienė su desertu ir kava, kuri trukdavo ir iki pirmos valandos nakties, mums lietuvaitėms buvo sunkoka našta. Baliai, festivaliai čia, rodos, nesibaigia. Švęsti pirmadienį? Kodėl gi ne? O jei švęsti, tai iš širdies!
Atvykome tuo laiku, kada Villarobledo mieste prasidėjo karnavalas. Vadinamąją Šventąją Savaitę nuo gavėnios pradžios 10 dienų trunka paradai, varžybos, konkursai. Žmonės rengiasi kvailiausiais kostiumais, kilometrinių eisenų dalyviai stengiasi visokiais būdais nustebinti žiūrovus. Visur skamba muzika, akys raibsta nuo spalvų ryškumo ir gausos. Net pats nepastebi, kai tavo kojos ir klubai pradeda judėti salsos ritmu. (galite pasižiūrėti karnavalo akimirkas https://www.youtube.com/watch?v=aKL9kUFxVLg O septintą valandą ryto turėjome būti pasiruošusios edukacinėms išvykoms ir vizitams į ugdymo įstaigas.
Villarobledo mokyklos mokiniai svečių sutikimui paruošė koncertą. Kastanječių ritmas, gitarų akordai, ištrauka iš Migelio de Servanteso romano „Don Kichotas“… Visa kartu, tai – Ispanija. Švietimas Ispanijoje yra nemokamas ir privalomas nuo 6 iki 16 metų. Mums labiausiai rūpėjo ikimokyklinis ir priešmokyklinis ugdymas. Todėl pradėjome ieškoti, kur mokosi patys mažiausi. Na aišku, kur didžiausias triukšmas, ten ir jie. Pasisekė susitarti su mokyklos direktoriumi ir mažųjų pedagogais, kad mus priimtų pas save į klases. Stebėjome užsiėmimus dvi dienas. Kartu su vaikais bandėme dainuoti ispaniškai, šokti, žaisti, gaminti darbelius. Jie kalbino mus ispaniškai, labai noriai pozavo prieš fotoobjektyvus.
Vaikų klasėse po 20, vienu metu dirba vienas pedagogas ir jam talkina asistentas, logopedas. Klasėse integruoti vaikai su negalia. Nuo 3 metų vaikai turi anglų kalbos pamokėles. Žaislų grupėse nedaug, kiekvienoje klasėje interaktyvi lenta, didžiulis smėliu nuklotas kiemas, į kurį vaikai bėga tiesiai pro savo klasės duris (pirmas aukštas). Mokykloje vaikai ugdomi nuo ryto devintos iki antros valandos po piet. Sužavėjo auklėtojų vaidybiniai gebėjimai, atrodė, kad jos niekada nepavargsta kalbėdamos.
Kitoje miesto mokykloje mažiausieji mus sutiko pasipuošę kostiumais ir dainomis. Kiekviena grupė skirtingai. Stebėjome spalvų ir garsų parodomąją veiklą, vyresnieji mokiniai pristatė kaip jie mokosi anglų kalbos.
Visa Erasmus+ projekto delegacija buvome priimti miesto merijoje. Renginį filmavo televizija. Miesto meras José Manuel Almeida ir švietimo vedėja Angela Cellis Sanches ir garbės konsulas Kastilijos-La Mančos Andrés Fornés Redondo sakė sveikinimo kalbas ir įteikė šalių projekto koordinatoriams atminimo dovanas.
Senovės dvelksmą savo akimis ir širdimi pajautėme apsilankiusios Toledo mieste. Miestas įtrauktas į Unesco paveldo sąrašą. Toledo katedros vidus užgniaužė kvapą – grandioziško dydžio šventykla su gausybe paveikslų, vitražų, freskų.
Aplankėme vieną gražiausių ir gerai išsilaikiusių Kastilijos pilių – XV a. statinys Belmonto kaimelyje gotiškojo stiliaus Castillo de Belmonte. Čia gyveno prancūzų imperatorė Eugenija – Napaleono III žmona. 1932 metais pilis įtraukta į šalies architektūros paminklų sąrašą. Pasirodo, pilys Ispanijoje buvo statomos dažniausiai tik gynybiniais tikslais, nes viduramžiais vidaus politinės bei religinės ir giminių bei šeimų kovos buvo labai dažnos. Įvairaus dydžio miestai buvo apjuosiami storomis ir aukštomis sienomis.
Pasak, Ritos (projekto koordinatorė), tai labiausiai vykusi kelionė, kiek teko lankytis pagal projektų mobilumus. Labai iš arti turėjome galimybę stebėti ikimokyklinukų užsiėmimus, pasidalinti patirtimi, aptarti skirtumus, panašumus su pedagogais. Bendravome su vaikais. Buvome kartu su jais, kada jie ruošėsi, puošėsi karnavalo eitynėms ir juos lydėjome. Pačios pasigaminome kaukes, aišku toli gražu jos neprilygo karnavalo dalyvių kostiumams.
Pedagogė Loreta Kalesnykienė
Susitikimas Graikijoje
Informacija ruošiama…